skip to Main Content
Est. JUNI 2015

Is de hashtag #SorryRonald al trending?

Ik weet niet of u binnenkort nog van plan was uw ongezouten mening te ventileren, maar als ik u was zou ik even voorzichtig zijn daarmee. Zelfs als die mening op feiten of jarenlange ervaring is gestoeld. Ronald Molendijk liet namelijk zijn licht schijnen over het feit dat er maar zo weinig vrouwen voorkomen in de Top2000 van Radio 2. Nou, dat heeft ie geweten.

Molendijk beweerde dat dat, heel simpel, kwam omdat vrouwen gewoon niet zulke goede muziek maken als mannen. Die hebben daar nu eenmaal niet zoveel talent voor, aldus Molendijk.

Nou kan ik me trouwens voorstellen dat u nog nooit heeft gehoord van Ronald Molendijk. Welnu, Molendijk is die wat irritante man die af en toe bij RTL Boulevard wat over de muziekwereld mag komen vertellen. Dit op basis van een verleden als DJ (en z’n vriendschap met Erland Galjaard). Ook zou je hem gezien kunnen hebben als jurylid van Idols. Inderdaad, die pedante gast naast Jerney Kaagman, dat was hij.

Dit artikel lees je gratis. Als het bevalt kun je onderaan een kleine bijdrage doen, zodat ik dit soort artikelen kan blijven schrijven

Die Ronald Molendijk dus.

“Eens kijken hoe lang deze lul met oogjes bij RTL vrouwen 40 jaar terug mag werpen in de tijd”, schreef Nico Dijkshoorn over hem. En Saskia Noort: “Ik ben in shock. Weet Molendijk niet dat we inmiddels in 2018 leven?” Ook singer-songwriter Tim Knol deed een duit in het zakje. “Waarom is deze man nog steeds op tv?”, vroeg Knol zich af.

Een goeie vraag, waar ik ook zo één, twee, drie het antwoord niet op weet. Maar zat hij er nou werkelijk zo ver naast met z’n bewering? Goed, het kwam er inderdaad allemaal wat knullig en onhandig uit, en ook z’n onderbouwing  raakte kant noch wal. Zo zouden mannen zich wat meer senang voelen in een studio, brabbelde Molendijk, en hebben vrouwen een wat minder lange adem om het in de muziekbusiness te maken. Dat klonk allemaal niet zo sterk, natuurlijk.

Misschien had Molendijk zich gewoon wat meer bij de feiten moeten houden. Bij de getallen, nummers en statistieken. Zeggen dat in bijna iedere hitparade het percentage vrouwen rond de twintig procent zweeft. Dat het percentage vrouwen onder de songwriters en producenten nóg veel lager ligt. En dat vrouwelijke artiesten bijna allemaal gebruik maken van mannelijke muzikanten.

Zou dat écht allemaal toeval zijn? Zou dat écht allemaal zijn omdat ’t voor vrouwen zoveel moeilijker is om door te breken in de muziek? Molendijk waagde dat te betwijfelen. Maar hij had ’t, zoals gezegd, misschien wat beter moeten verwoorden.

Misschien had ie de zinsnede ‘over het algemeen’ moeten gebruiken. Mannen zijn over het algemeen wat beter in muziek maken dan vrouwen. Dan zou het ook wat makkelijker te verdedigen zijn geweest dat Madonna, Beyoncé, Lady Gaga, Katy Perry, Sheryl Crow, Taylor Swift, Rihanna, Mariah Carey, Whitney Houston, Celine Dion, Diana Ross, Shakira, Pink, Kelly Clarkson, Amy Winehouse, Janet Jackson, Janis Joplin, JLo, Cher, Alicia Keys, Dolly Parton, Mary J. Blige, Stevie Nicks, Avril Lavigne, Aretha Franklin, en in Nederland Anouk, Miss Montreal, Ilse de Lange en Glennis Grace, de uitzonderingen op de regel zijn.

Staan er vrouwen in de top 100 gitaristen aller tijden? In de top 100 drummers? Nee hè. Misschien dus maar snel even je excuses aanbieden aan die Molendijk. •

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen. Reuze makkelijk, via bijvoorbeeld iDEAL. Bedankt alvast!

Mijn gekozen waardering € -
Back To Top