skip to Main Content
Est. JUNI 2015

Was ik toch bijna in die PLUS-reclame getuind

Hoe naïef kan een mens zijn? Best heel behoorlijk, weet ik inmiddels. Terwijl ik dacht dat ik met 50+ jaar ervaring op deze aarde toch best door de wol geverfd was, en me niet meer zo snel met gladde praatjes c.q. mierzoete beelden om de tuin liet leiden. Nou, mooi wel dus. Niks menselijks bleek mij vreemd.

Ik vond de nieuwste reclame van supermarkt PLUS (Goed eten is samen eten) namelijk hartverwarmend. Niet dat ik ’n brok in m’n keel moest wegslikken en ’n traantje moest wegpinken, maar ik dacht wel: Mooi. Zo kan ’t dus ook.

Dit artikel lees je gratis. Als het bevalt kun je onderaan een kleine bijdrage doen, zodat ik dit soort artikelen kan blijven schrijven

Al gezien (zie onderaan voor de embedded lange versie)? Het gaat over ’n hoogblond Hollands jongetje die een Syrische vluchteling (Ismael) als klasgenootje krijgt. Aanvankelijk moet hoogblond jongetje niks van Ismael hebben, maar al snel groeien de twee naar elkaar toe en worden vriendjes. Ismael probeert Nederlands eten (drop, tosti, haring, bitterbal, zuurstok), waarna hoogblond jongetje tenslotte ook iets uit de Syrische keuken proeft. Tot vreugde van z’n vriendje Ismael en diens volledige familie vindt ie het nog lekker ook! Eind goed, al goed.

Mooi, dacht ik dus. Hartverwarmend. Verbindend. Maar hoe naïef kan een mens zijn? Heel erg dus. Al ben ik – gelukkig – niet de enige. Zo gaat @TurkseTulp binnenkort haar boodschappen doen bij de PLUS. “Ligt niet in de buurt, maar ik wil ze belonen voor hun prachtige verbindende reclame.”

Gelukkig is er in voorkomende gevallen altijd nog Twitter dat mij en @TurkseTulp weer op het juiste spoor duwt. Op dit onvolprezen medium werden wij er namelijk fijntjes op gewezen welke onderliggende boodschappen wij allemaal wel niet hadden gemist. Walgelijk deugmensen dat we er waren.

Of ik wel had gezien dat bij het hoogblonde jongetje de capuchon van ’t hoofd wordt getikt, maar dat de moslimmoeder haar hoofddoek wel gewoon mag ophouden. “Gewoon een schande. Mij zien ze er niet meer”, vindt Harrie van der Gouw. En @Mirjam152: “Haha, de Plus irriteert z’n eigen klanten en krijgt er geen nieuwe bij. Want die gaan naar de Turkse supermarkt, de Lidl en de Aldi.” @La_Moonnn ziet een tosti waar de ham van afgehaald wordt. “Niks verbinding. Eenzijdige deugshit.”

Ook @Eskrid heeft een scherpere blik dan ik: “Alles is geweldig lekker van de asielzoekers, maar Hollandse haring, bah!” @Beerie18 roept zelfs op tot een boycot, want: “Wij willen dat halal voer niet in beeld. Walgelijke reclame.” @Eric_rekkoL is de klap nog altijd niet te boven: “Ik ben me rot geschrokken om de meest belachelijke reclame ooit.” Vindt ook Hugo Cox: “Echt om te kotsen hoeveel indoctrinatie er op TV is.”

Poe. Was ik er bijna ingetuind. Maar dankzij Twitter sta ik weer met m’n beide poten in de Hollandse klei. Gelukkig maar. •

 

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen. Reuze makkelijk, via bijvoorbeeld iDEAL. Bedankt alvast!

Mijn gekozen waardering € -
Back To Top