skip to Main Content
Est. JUNI 2015

Wát een pareltje, die Calvé-reclame met ‘Lieke’

Ligt het aan mij, of zijn de televisiereclames tegenwoordig weer irritanter dan ooit? Ik had een paar jaar geleden nog ’t idee dat het niveau van de commercials toenam. Vele hadden een plot en een vleugje humor, kortom, iets meer dan louter de boodschap waar het in feite om draait: koop dit!

Maar kennelijk werken die leuke filmpjes niet. Anders valt toch niet te verklaren waarom aan al die commercials van tegenwoordig – of ze nou over scootmobielen gaan of over koffie – kraak nog smaak zit? Blijkbaar moeten ze zo irritant mogelijk zijn. Want alleen dan blijven ze hangen.

Dit artikel lees je gratis. Als het bevalt kun je onderaan een kleine bijdrage doen, zodat ik dit soort artikelen kan blijven schrijven

Gisteren klaarde mijn gemoed echter weer op. Toen zag ik namelijk voor het eerst de nieuwe Calvéreclame. Wát een pareltje is dat zeg! Helemaal volgens het al sinds de jaren tachtig beproefde recept, waarin achtervolgens Joop Zoetemelk, Evert van Benthem, Pieter(tje) van den Hoogenband en Robin van Persie schitterden. Deze keer is er voor het eerst een vrouw te bewonderen, en wat voor één. Lieke Martens, de beste voetbalster van de wereld!

Alle cliche’s zijn – op Amerikaanse leest geschoeid – ook weer van de partij: Gerry Marsden’s You’ll Never Walk Alone, het buitenbeetje, het vleugje humor, het onbegrepen talent (“Je zei jongens!”). Het ligt er heerlijk dik bovenop, maar het grijpt je toch even bij de keel. Even is er dat You go, girl!-gevoel. Razend knap en prachtig gemaakt.

De jonge Lieke Martens wordt gespeeld door de negenjarige Bobbie Kind. Reclamebureau Alfred International zocht aanvankelijk naar twee meisjes. Eentje die leek op Lieke Martens, en eentje die goed kon voetballen. Bobbie bleek over beide kwaliteiten te beschikken. Kwam dat even mooi uit.

De jongste Calvé-telg zal wellicht opnieuw honderden meisjes inspireren om te kiezen voor voetbal, of om andere wellicht nog altijd wat minder gebaande paden te bewandelen. Want het is ’n heerlijk feel good-spotje, met een boodschap bovendien. Dit in tegenstelling tot die van Badr Hari. Ik snap nog altijd niet waarom die nooit het levenslicht mocht zien. •

 

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen. Reuze makkelijk, via bijvoorbeeld iDEAL. Bedankt alvast!

Mijn gekozen waardering € -
Back To Top