skip to Main Content
Est. JUNI 2015

Delfzijlster azijn

Kent u het tv-programma Bed & Breakfast van Omroep Max? Het lijkt, als je als eigenaar van een B&B je zaakjes goed voor elkaar hebt, een dijk van een commercial. Gratis en voor niks staat je etablissement voor heel Nederland in de etalage. Een reclamespot van een dik half uur, onder het genot van de zijige voice-over van Victor Deconinck.

Soms pakt het echter heel anders uit. Zoals afgelopen vrijdagavond. Gerrie en Dennis uit Delfzijl namen het in de aflevering van 9 april met hun B&B op tegen de B&B’s van Gerard en Rikie uit het Friese Bantega en Gerti en Renate uit Emmen.

Dit artikel lees je gratis. Als het bevalt kun je onderaan een kleine bijdrage doen, zodat ik dit soort artikelen kan blijven schrijven

Voor wie het format niet kent: de uitbaters bezoeken elkanders etablissement, leveren hier en daar wat lichte kritiek en komen af en toe met wat al dan niet bruikbare tips. Tenslotte bepalen ze van elkaar of het gebodene de vraagprijs waard was. Het programma-idee kwamen jaren geleden overgewaaid vanuit Engeland, waar één en ander gepaard gaat met de nodige humor en playful banter.

Het is evident dat de B&B-deelnemers door de makers van het programma worden geïnstrueerd om toch maar vooral met kritiekpunten te komen. Het spuien van die kritiek (een haakje dat ontbreekt, de spiegel die tien centimeter te hoog hangt, het stukje zeep dat mist in de douchecabine) komt op Max namelijk nogal eens wat gekunsteld over. Maar bij Gerrie, voormalig schipper, en Dennis, oud-vrachtwagenchauffeur, was die aansporing bepaald niet aan dovemansoren gericht.

Vooral Gerrie kweet zich van zijn meest zeikerige taak. Hij zag kalk op de kraan. Bloembakken vol water. Bladeren die niet aangeveegd waren. De kamer die aan de kleine kant was. De koelkast die niet luxueus genoeg was. De nachtkastjes die te laag waren. Zijn stroom met kritiek was schier onuitputtelijk. Waarbij hij, als klap op de vuurpijl, de B&B van de moeder en dochter uit Emmen met maar liefst vijftien euro onder de vraagprijs waardeerde. Je moet maar durven. Temeer daar Gerrie en Dennis voor een uurtje badderen in hun hot tub maar liefst vijftig euro durfden te vragen.

Moet je net bij Twitter zijn. Het verbale riool ging al tijdens de uitzending helemaal los op de twee zure Delfzijlsters. Een kleine (echt, want het ging er behoorlijk om weg) bloemlezing:

‘Dat stelletje azijnpissers’, zegt er één. ‘Vreselijke gasten’, vindt een ander. ‘Chronisch ontevreden bij een ander’, weet iemand. Of: ‘Mocht ik ooit in Delfzijl een #bedandbreakfast nodig hebben, ik weet in ieder geval waar ik niet naartoe ga.’ Ook: ‘Ik ga begin juni een week naar Delfzijl. Ik hoop dat dit de enige zeiksnorren zijn die daar wonen.’ En: ‘Ik overwoog even een tripje Delfzijl, maar nee. Wat een vervelende vent.’ Of: ‘Maar goed, we weten nu wel dat er in Delfzijl azijn uit de kraan komt.’ En tenslotte, als uitsmijter: ‘Ik weet nu waar de term ‘valse nicht’ vandaan komt. Uit Delfzijl.’

Nee, da’s bepaald geen reclame voor je tent, zou je denken. Maar misschien loopt het allemaal wel los voor ze. De soep wordt immers maar zelden zo heet gegeten als ze wordt opgediend, terwijl de monumentale herenboerderij waarin hun B&B zich bevindt er heus mag zijn. Bovendien, was er niet een groot denker die ooit zei: ‘Het maakt niet uit hóe ze over je praten, áls ze maar over je praten?’

Bij deze dus. •

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen. Reuze makkelijk, via bijvoorbeeld iDEAL. Bedankt alvast!

Mijn gekozen waardering € -
Back To Top