Ga naar hoofdinhoud
Est. JUNI 2015

Laat Nike hier maar ‘ns een punt aan lullen…

PR-functionarissen, voorlichters en andersoortige spindoctors zijn vaak niet te benijden. Recht praten wat krom is, de schone schijn proberen op te houden, mooie praatjes verkopen, en met kunst en vliegwerk redden wat er te redden valt. Okay, toegegeven, zo staat ’t wellicht niet letterlijk in hun taakomschrijving, en vooruit, natuurlijk hebben we ‘t hier over de uitwassen, maar maar al te vaak komt ‘t zo over.

Voorbeeldje? We herinneren ons allemaal vast nog wel Sean Spicer. Deze voormalige press secretary van het Witte Huis moest al op z’n allereerste werkdag vertellen dat het bij de beëdiging van een Amerikaanse president nog nóóit zo druk was geweest als bij de inauguratie van zijn baas Donald Trump. Foto’s die het tegendeel leken te bewijzen? Spicer hield voet bij stuk. En z’n gezicht vertrok geen spier. “Zowel in Washington DC als wereldwijd voor de buis waren er niet zoveel mensen”, hield hij bij hoog en laag vol

Dit artikel lees je gratis. Als het bevalt kun je onderaan een kleine bijdrage doen, zodat ik dit soort artikelen kan blijven schrijven

In het bedrijfsleven staat de marketingafdeling soms voor minstens even hoge vuren. Wat te denken van Subway. Vanuit het niets kreeg deze broodjesgigant in 2000 ene Jared Fogle in de schoot geworpen. Deze vrolijke frans uit Indianapolis was altijd een dikzak geweest. Toen hij beweerde dat hij dankzij het eten van Subway-sandwiches al zijn overtollige (91) kilo’s was kwijtgeraakt, hapte het bedrijf razendsnel toe, en maakte deze Fogle tot hét gezicht van Subway. Vijftien jaar lang prijkte diens olijke snuit op bijna alle reclame-uitingen van de multinational, met in z’n knuisten al dan niet een spijkerbroek uit de tijd dat ie nog twee keer zo zwaar was.

Totdat Fogle medio 2015 ineens werd betrapt op het bezit van kinderporno en voor vijftien jaar het gevang in werd gegooid. Waarna Subway alle zeilen moest bijzetten om in publicitair opzicht de schade nog enigszins binnen de perken te houden. Voorwaar geen sinecure.

Wellicht dat Nike even bij Subway kan gaan buurten. Want ook de marketing boys and girls van sportartikelenfabrikant mogen aan de bak. Wat heet.

Wat is het geval? Stel je dit voor: dé universiteitswedstrijd van het jaar stond afgelopen woensdagavond op het programma. De basketballers van Duke tegen die van North Carolina, de derby aller derby’s. Zelfs oud-president en basketballfan Barack Obama was van de partij om dit treffen met eigen ogen te aanschouwen.

Sport algemeen
Maar wat gebeurde er, terwijl de wedstrijd tussen de Blue Devils en de Tar Heels amper dertig seconden aan de gang was? Zion Williamson, de ster van de thuisploeg, en het grootste basketbaltalent van dit moment, kwam akelig ten val, en bezeerde zich daarbij lelijk aan zijn knie. De oorzaak: De schoen van Williamson explodeerde. Terwijl hij een schijnbeweging maakt, scheurde z’n Nike PG 2.5 van één kant helemaal open.

Williamson moest de wedstrijd geblesseerd verlaten, en voor z’n NBA-toekomst werd zelfs even gevreesd. En om het allemaal nóg erger te maken, kun je Obama al liplezend in het publiek zien zeggen: “His shoe broke!” Voorlopige gevolg: het aandeel Nike kelderde onmiddellijk. Op moment van schrijven bedraagt de schade maar liefst 1,1 miljard dollar.

Tja. Lul daar maar ‘ns een punt aan, als Nike zijnde. •

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen. Reuze makkelijk, via bijvoorbeeld iDEAL. Bedankt alvast!

Mijn gekozen waardering € -
Scroll naar boven