skip to Main Content
Est. JUNI 2015

Much ado about een Hornbach-reclame

Wat kan zo’n smart-tv je toch soms aardig van pas komen. Een paar weken geleden realiseerde ik me dat nog, toen ik nietsvermoedend een rits commercials aan me voorbij zag trekken.

In één daarvan waren zich wat forsgebouwde mannen zich in het zweet aan ’t werken in de tuin. Nog niks mis mee. Totdat ze zich, nog steeds in die tuin, begonnen uit te kleden. Tot en met de onderbroek aan toe. Vervolgens kwam er een wat onduidelijke machine in beeld, met mannen in doktersjassen er naast, waar de bezwete onderbroek leek te worden ingetrokken. Waarna we ‘m zagen verdwijnen in een pastic zakje, dat prompt vacuum werd gezogen.

Hè, wat? Maar ’t werd nóg gekker. Het volgende shot leidde ons naar een dystopisch Japan, of China, of Zuid-Korea. Waar een lokale mevrouw het pakketje als ware het een broodje kroket uit de muur trok, openscheurde, en de weldadige geur die ontsnapte tot zich nam. Zo ruikt ’t voorjaar, kwam in beeld, gevolgd door Hornbachs karakteristieke Ay Ay Yippie Yee.

Dit artikel lees je gratis. Als het bevalt kun je onderaan een kleine bijdrage doen, zodat ik dit soort artikelen kan blijven schrijven

Afstandsbedieding gepakt. Teruggespoeld.

Wéér met open mond zitten kijken. En nóg een keer. En nóg ‘ns.

Ja, natuurlijk ben ik bekend met Hornbach-reclames. Zo herinner ik me er één waarin een wat vadsige man in z’n nakie van een heuvel glijdt. Waar je zin in hebt, maar hij scheen zich best te vermaken. Dan was er die ene, waarin een man een huis bouwt in de bergen, maar die vervolgens ’t hele geraamte in elkaar ziet donderen – met hemzelf er onder. En dan was er niet te vergeten die Hipster, die een popie jopie bar wordt uitgejaagd, omdat ie kennelijk over een project heeft gesproken zonder ervoor naar Hornbach te gaan.

Inderdaad, de één nog bizarder dan de ander. Maar best grappig, en tamelijk ongevaarlijk. Dacht ik.

Fout. De goegemeente vindt namelijk dat de laatste Horbach-reclame, die van die bezwete onderbroeken dus, van de buis moet. En met gezwinde spoed nog wel. Er is zelfs een petitie in het leven geroepen, die intussen door tienduizenden is ondertekend. De reden? De reclame schijnt racistisch te zijn, en seksistisch bovendien.

Geen idee wat er racistisch aan zou moeten zijn. Het feit de de mevrouw Aziatisch is? Zijn Aziatische vrouwen in reclames per definitie racistisch? En wat er seksistisch aan is? Dat er gezette mannen met ontblote bovenlijven in voorkomen? Of dat er een vrouw in voorkomt die nogal geporteerd is van mannelijk zweet?

Kijk, smaken verschillen. Je kunt ‘m niet leuk vinden. Of raar. Of irritant. Of zelfs walgelijk. Als gezegd: ik vond en vind ze ook tamelijk bizar. Nomineer ‘m desnoods voor ’n Loden Loekie, zou ik zeggen. Maar kom niet aanzetten met afgekloven beschuldigingen als racisme en seksisme. Bewaar dat liever voor de momenten dat iemand écht wordt gediscrimineerd op basis van geslacht of ras. •

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen. Reuze makkelijk, via bijvoorbeeld iDEAL. Bedankt alvast!

Mijn gekozen waardering € -
Back To Top